Результати опитування
Результати опитування представників бізнесу
У рамках розробки Стратегії розвитку громади Ярмолинецької селищної територіальної громади до 2027 року протягом квітня – травня 2023 року Робоча група проводила опитування для визначення перспектив розвитку громади на майбутнє та визначення основних проблем, існуючих в громаді.
Опитування здійснювалося серед мешканців та підприємців громади. Учасникам було запропоновано заповнити онлайн форму анкети, або її друкований варіант.
Загалом в анкетуванні взяли участь 624 мешканців громади, з них 186 заповнили Google форму, 438 – друковану форму анкети.
Анкету для представників бізнесу заповнили 50 підприємців, з них 9 – онлайн, 41 – офлайн.
1. Підприємства, представники яких брали участь в опитуванні, створені:
- До 1990 року - 5 (10%)
- До 2005 року - 7 (14%)
- У 2005 – 2010 роках - 10 (20%)
- У 2010 – 2020 роках - 18 (36%)
- Після 2020 року - 10 (20%)
2. В більшості власниками підприємств є фізичні особи – 39 (78%). В 5 підприємств власниками є вітчизняні юридичні особи (10%), в 4 (8%) – громада, в 2 (4%) – державна власність.
3. За сферами діяльності підприємства розподілилися так:
|
|
4. Відсоток загального обсягу збуту(товари і послуги) підприємств, який
припадає на покупців:
у межах району склав 177,2% ;
у межах області – 82,8% ;
інших областей України – 15,0% ;
за межами України – 7,92%.
5. Зростання у збуті очікують 34% (17 підприємств), стільки ж підприємств працюють без змін - 34% (17 підприємств), 32% (16 підприємств) очікують зменшення збуту. Припинення діяльності не очікується.
6. Найвагомішими причинами розміщення бізнесу в нашому регіоні є наявність покупців продукції підприємств – 29,1% та робочої сили, необхідної підприємствам 27,8%. Також є інші підприємства, споріднені з профелем виробництва підприємств, які брали участь в опитувані – 21,5%. Наявність постачальників сировини/комплектуючих відмітили 17,7%. Нажаль існує проблема з інвестиціями у місцеве виробництво, наявність основних інвесторів відмітили 3%.
7. Найбільша кількість працівників з повним робочим днем в опитуваних підприємствах була в 2018 році – 699 осіб, у 2022 році – 664 осіб. У 2023 році налічується 622 працівників, в порівнянні з чим у 2024 році очікується збільшення найманих працівників на 30 осіб ( 4,8%), загальна кількість яких має скласти 652 осіб.
8. Існує в підприємствах громади нестача спеціалістів певних професій. Насамперед, це трактористи, механізатори, комбайнери. Не вистачає також будівельників, швачок та різноробочих.
9. У збільшення виробництва продукції (послуг) у громаді в поточному році планують інвестувати 5 (10%) опитуваних підприємств, у 2024 році 1(2%) підприємство. Можливість інвестування у майбутньому розглядають 27 (54%) підприємств, не планують нових інвестицій 17 (34%) підприємств.
10. Можливість розширення виробництва зі створенням додаткових потужностей в інших населених пунктах району розглядають 11 підприємств (22%), а розширення виробництва в громаді планують 6 підприємств (12%) та ще 27 (54%) розглядають таку можливість у майбутньому.
11. Два підприємства (4%) планують перенести свою діяльність до іншої громади. Основними причинами переносу бізнесу підприємці назвали погану транспортну доступність до основних ринків/споживачів та відсутність потужностей електрпостачання.
12. За результатами опитування підприємців розвиткові громади заважає насамперед БЕЗРОБІТТЯ 14,3% (19 відповідей) та НИЗЬКА ЯКІСТЬ ДОРОЖНЬОГО ПОКРИТТЯ МІЖ НАСЕЛЕНИМИ ПУНКТАМИ В ГРОМАДІ 14,3% (19 відповідей). Далі відповіді розподілилися таким чином:
- Несприятливі умови для розвитку підприємництва – 12,0% (16 відповідей),
- Відсутність зовнішніх інвестицій – 8,3% (11 відповідей),
- Недостатня громадська ініціативність та активність мешканців – 7,5% (10 відповідей),
- Недостатня підприємливість мешканців громади – 7,5% (10 відповідей),
- Недостатня інформованість про громаду за її межами – 6,7% (9 відповідей),
- Значна частка населення старшого працездатного віку – 6,7% (9 відповідей),
- Відсутність внутрішніх інвестицій – 6,0% (8 відповідей),
- Відсутність можливості для самореалізації, забезпечення змістовного дозвілля – 5,3% (7 відповідей),
- Засміченість довкілля – 2,3% (3 відповіді),
- Зношеність інженерних мереж (водопостачання, водовідведення) – 2,3% (3 відповіді),
- Інші варіанти відповідей – 2,3% (3 відповіді, конкретно не були названі),
- Низька якість дошкільної освіти – 1,5% (2 відповіді),
- Низька якість середньої освіти – 1,5% (2 відповіді),
- Забрудненість питної води – 1,5% (2 відповіді).
13. Для здійснення розвитку громади першочерговими завданнями на думку опитуваних представників бізнесу є 1)ЗМЕНШЕННЯ РІВНЯ БЕЗРОБІТТЯ – 3,7 та 2)РОЗВИТОК МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ – 4.
Далі відповіді розподілилися таким чином:
3) Благоустрій населених пунктів громади – 5,2
4) Ремонт доріг між поселеннями громади – 5,3
5) Ремонт вулиць - 5,4
Сприяння розвитку промислових підприємств – 5,4
6) Покращення водопостачання – 6,2
7) Підтримка фермерства – 7,3
8) Розвиток сфери дозвілля (відпочинку, спорту) – 8,6
9) Покращення освітлення населених пунктів громади - 8,8
10) Покращення водовідведення – 9,6
11) Використання місцевих природних ресурсів – 9,7
Підтримка кооперативного руху – 9,7
12) Розвиток туризму - 10,1
13) Підтримка агрохолдингів – 13,2
14. У реалізацію вищевказаних завдань вірять 64% опитуваних(32 підприємства), не вірять – 36% (18 підприємств).
15. За пріоритетністю для розвитку громади у майбутньому види економічної діяльності розподілилися таким чином:
1) Харчова промисловість – 19,3% (27 відповідей),
2) Сільське господарство/рослинництво – 18,6% (26 відповідей),
Переробка с/господарської продукції – 18,6% (26 відповідей),
3) Сільське господарство/тваринництво 14,3%(20 відповідей),
4) Легка промисловість – 9,3% (13 відповідей),
5) Логістика – 6,4% (9 відповідей),
6) Виробництво будматеріалів – 4,3% (6 відповідей),
7) Туристичні послуги – 3,6% (5 відповідей),
8) Сільське господарство/ягідництво - 2,8% (4 відповіді),
9) Консультаційні та інші інтелектуальні послуги – 1,4% (2 відповіді),
Машинобудування – 1,4% (2 відповіді).
16. Оцінювання (кількість оцінок) представниками бізнесу рівня співпраці з:
|
Задовільна співпраця (5) |
Частково задовільна співпраця (3) |
Незадовільна співпраця (1) |
Немає потреб у контактах (0) |
Головою громади |
15 |
27 |
1 |
7 |
Заступниками голови громади |
11 |
19 |
7 |
13 |
Депутати ради |
8 |
20 |
9 |
13 |
Відділи селищної ради |
14 |
26 |
0 |
10 |
Відділення поліції |
11 |
22 |
2 |
14 |
Районні органи влади |
8 |
17 |
3 |
21 |
Центр зайнятості |
13 |
22 |
2 |
12 |
Податковий орган |
15 |
24 |
9 |
2 |
Орган реєстрації бізнесу |
15 |
29 |
1 |
5 |
Санітарно-епідеміологічна станція |
11 |
15 |
14 |
9 |
Пожежна охорона |
13 |
28 |
2 |
7 |
Відділ земельних ресурсів |
11 |
20 |
11 |
8 |
Митниця |
2 |
6 |
2 |
36 |
17. Оцінка діяльності органів місцевого самоврядування з розвитку громади
|
Оцінка 1 |
Оцінка 2 |
Оцінка 3 |
Оцінка 4 |
Оцінка 5 |
Голова громади |
3 |
2 |
17 |
18 |
8 |
Рада громади |
3 |
5 |
21 |
13 |
5 |
Виконком |
2 |
6 |
18 |
14 |
6 |
Громада як місце для бізнесу |
3 |
2 |
26 |
14 |
4 |
18. На погляд представників опитуваних підприємств, відсоток тіньового бізнесу у громаді в середньому складає 51%. Думки різняться: від 0% та 10% до 75% та 90%.
Завершальні коментарі:
Казначейство - тормоз підприємців
Сумісна, спільна робота, взаємодопомога, взаєморозуміння влади, бізнесу, людей
Високі ціни на мінеральні добрива, засоби захисту рослин, дизпаливо. Низькі ціни на с/г продукцію
Починайте щось робити, а не набивайте гаманці, думайте про людей в своїй громаді!
Зменшення податків. Високі ціна на добрива, паливо, засоби захисту рослин. Низькі ціни на с/г продукцію, необхідно збалансувати
Збільшення кількості населення в селі
Для серйозного вирішення питань громади треба збирати бізнес та проводити круглі столи та по кожному направлені видів бізнесу напрацьовувати плани розвитку. Наприклад , продаж овочів та фруктів , зібрати всіх легальних та не ,,дуже,, обговорити проблеми, побажання, можливість проведень різних міроприємств ( ярмарки ) та багато , багато іншого що можна було би робити у багатьох видах бізнесу