Правова допомога – поруч
Шість років тому, а саме, 1 вересня 2016 року в Україні, як окремі підрозділи місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, розпочали свою роботу понад 400 бюро правової допомоги, що стало важливим етапом розвитку системи безоплатної правової допомоги.
Бюро, як додаткові стаціонарні офіси, з’явилися навіть у малих містах та селищах задля забезпечення доступу до безоплатної правової допомоги мешканців територіально віддалених населених пунктів, адже деякі громадяни, особливо літнього віку, не мали можливості їхати до місцевих центрів для вирішення своїх правових проблем.
Право на безоплатну правову допомогу - гарантована Конституцією України можливість отримати в повному обсязі безоплатну первинну правову допомогу, а також можливість певної категорії осіб отримати безоплатну вторинну правову допомогу у випадках, передбачених Законом України “Про безоплатну правову допомогу”.
Право на безоплатну первинну правову допомогу згідно з Конституцією України та цим Законом мають усі особи, які перебувають під юрисдикцією України. Найчастіше звернення клієнтів стосуються саме надання безоплатної первинної правової допомоги, зокрема, надання правової інформації, консультацій і роз'яснень з правових питань; складення заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру); надання допомоги в забезпеченні доступу особи до вторинної правової допомоги. За період роботи у Ярмолинецькому бюро правової допомоги зареєстровано більше шести тисяч таких звернень.
Також, прийнято 345 звернень для надання безоплатної вторинної правової допомоги, що передбачають складання документів процесуального характеру та/або здійснення представництва інтересів осіб, що мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами. Для отримання безоплатної вторинної правової допомоги частіше звертаються малозабезпечені особи, які перебувають під юрисдикцією України, якщо їхній середньомісячний дохід не перевищує двох розмірів прожиткового мінімуму, розрахованого та затвердженого відповідно до закону для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення, особи з інвалідністю, внутрішньо переміщені особи та особи, які мають статус учасника бойових дій.
Люди звертаються до бюро з дуже різними питаннями, проте найчастіше звернення громадян стосуються цивільного, сімейного та спадкового права. Найпоширеніші звернення для надання безоплатної вторинної правової допомоги, стосуються, наприклад: розірвання шлюбу; стягнення аліментів або зміни їх розміру; встановлення факту родинних відносин; встановлення факту належності правовстановлюючого документа (трудової книжки, архівних довідок, державних актів); встановлення інших юридичних фактів (народження, смерті, перебування у шлюбі); визнання права власності на житловий будинок; визначення додаткового строку, достатнього для подання заяви про прийняття спадщини; визнання особи такою, що втратила право користування житловим будинком та багато інших.
Наведені цифри – це не просто статистичні показники. Кожне звернення – це чиясь проблема, яку допомогають вирішити юристи бюро та адвокати, які співпрацюють з системою БПД.
Головний юрист сектору
“Ярмолинецьке бюро правової допомоги” Наталія КОСТЮК